Η Θεσσαλονίκη αποτελεί την πρώτη πόλη που εστίασε δυναμικά στον χώρο των καινοτόμων δράσεων πληθοπορισμού (crowdsourcing). Ο σκοπός είναι η ενεργοποίηση του δυναμικού της πόλης για τη δημιουργία διαδικτυακών εφαρμογών και εφαρμογών για κινητές συσκευές.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει ήδη ολοκληρώσει με απόλυτη επιτυχία δύο σχετικές δράσεις, την «Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη» (Apps4Thessaloniki) και το Hackathon Θεσσαλονίκης, ενώ σκοπεύει στην συνέχιση ανάληψης παρόμοιων δράσεων και πρωτοβουλιών.
Η διοργάνωσή των παραπάνω δράσεων πραγματοποιήθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το διεθνούς κύρους Open Knowledge Foundation - Ίδρυμα Ανοιχτής Γνώσης Ελλάδος και την Ερευνητική Μονάδα URENIO του Α.Π.Θ.
Το όλο εγχείρημα στηρίζεται σε δύο σύγχρονες τάσεις ανάπτυξης εφαρμογών έξυπνων πόλεων –και, συγκεκριμένα:
• Στο crowdsourcing, όπου βασική ιδέα είναι η ανάθεση μιας εργασίας, που παραδοσιακά εκτελούνταν από έναν υπάλληλο ή έναν εργολάβο, σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ή σε μία κοινότητα (πλήθος), μέσω ανοικτής πρόσκλησης,
• Στα ανοιχτά δεδομένα, στο πλαίσιο των οποίων δημόσιοι φορείς παρέχουν πρόσβαση σε δεδομένα πολιτιστικού, οικονομικού, ερευνητικού κ.λπ. ενδιαφέροντος, ώστε να είναι δυνατή η επαναχρησιμοποίησή τους για τη δημιουργία εφαρμογών προστιθέμενης αξίας.
Ο διαγωνισμός «Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη» είχε ως στόχο την ενεργοποίηση του δυναμικού της πόλης για τη δημιουργία εφαρμογών web και κινητών τηλεφώνων, οι οποίες βελτιώνουν τη λειτουργία της πόλης, παρέχοντας στους κατοίκους, τους επισκέπτες και τις επιχειρήσεις νέες, καινοτόμες υπηρεσίες, με στόχο την προώθηση της ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας. Στόχος ήταν επίσης η δημιουργία ανοιχτών δεδομένων, είτε μέσω της διάθεσής τους από τους οργανισμούς της πόλης είτε μέσω της συλλογής τους από τους πολίτες.
Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από το Δήμο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ανοικτής Γνώσης Ελλάδας (Open Knowledge Foundation Greece, OKFN Greece) και την Ερευνητική Μονάδα URENIO του Α.Π.Θ. Αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας Apps4Greece του Ιδρύματος Ανοικτής Γνώσης Ελλάδας και έχει σύνδεση με την ευρωπαϊκή αντίστοιχή προσπάθεια που συμμετέχει και πρωτοστατεί το Διεθνές Ίδρυμα Ανοικτής Γνώσης, apps4Europe.
Η πρωτοβουλία του Δήμου δεν απευθύνθηκε μόνο σε όσους έχουν γνώσεις προγραμματισμού. Αγκάλιασε το σύνολο της πόλης, καθώς όλοι οι πολίτες, οι οργανισμοί, οι φορείς και οι επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης κλήθηκαν να καταχωρήσουν στη σχετική πλατφόρμα τόσο τις ανάγκες τους σε ψηφιακές υπηρεσίες όσο και τις ιδέες τους για νέες ψηφιακές εφαρμογές. Απώτερος στόχος του Δήμου είναι η δημιουργία μιας κοινότητας με τη συμμετοχή οργανισμών, φορέων, εταιρειών και πολιτών, η οποία θα βρίσκει νέες λύσεις σε υπάρχοντα προβλήματα, αξιοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.
Η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγάλη όπως προκύπτει από τα παρακάτω αποτελέσματα:
• Το site του διαγωνισμού σημείωσε περισσότερες από 85.000 επισκέψεις,
• Το 80% των επισκεπτών προήλθαν από την Ελλάδα και το 20% από τον υπόλοιπο κόσμο – κυρίως από Αμερική, Γερμανία, Αγγλία, Ν. Αφρική, Κύπρο, Ιρλανδία και Αυστραλία.
• 220 άτομα κατέθεσαν ιδέες και περίπου 3.000 τις αξιολόγησαν.
• 14 εφαρμογές κρίθηκαν πολύ αξιόλογες και έτοιμες προς χρήση.
Η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος βράβευσε την 1η νικητήρια εφαρμογή του διαγωνισμού με το ποσό των 3.000€, οι εταιρίες Neuropublic και OTS την 2η και 3η εφαρμογή αντίστοιχα, με το ποσό επίσης των 3000€, οι εταιρίες Upstream Systems και Wind την 4η και 5η εφαρμογή αντίστοιχα, με το ποσό των 2000€ και οι εταιρίες Terra την 6η με ένα tablet και η εταιρία MLS την 7η, 8η και την 9η νικητήρια εφαρμογή επίσης με ένα tablet.
Οι εφαρμογές που συμμετείχαν είναι οι εξής:
Ο διαγωνισμός Hackathess που διοργάνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το διεθνούς κύρους Open Knowledge Foundation – Ίδρυμα Ανοιχτής Γνώσης Ελλάδος, την Ερευνητική Μονάδα URENIO του Α.Π.Θ., τη Θεσσαλονίκη Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014 και το Κέντρο Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης του Δήμου Θεσσαλονίκης EUROPE DIRECT, πραγματοποιήθηκε στις 29 και 30 Νοεμβρίου 2014 στον ανοιχτό χώρο συνεργατικής εργασίας Coho.
Πρόκειται ουσιαστικά για τη συνέχεια του εξαιρετικά πετυχημένου εγχειρήματος «Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη – apps4thessaloniki», που είχε συνδιοργανώσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης με τους ίδιους φορείς και είχε μεγάλη απήχηση.
Το Hackathon Θεσσαλονίκης αποτέλεσε ουσιαστικά μία πρόσκληση σε προγραμματιστές και σχεδιαστές λογισμικού προκειμένου να καταθέσουν ιδέες και προτάσεις για εφαρμογές που θα βελτιώσουν τη λειτουργία του Δήμου και την ποιότητα ζωής στην πόλη.
Στη διάρκεια του μαραθωνίου, 11 ομάδες αποτελούμενες από έναν έως τρεις προγραμματιστές κλήθηκαν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες της τεχνολογίας και τα ανοιχτά δεδομένα του Δήμου Θεσσαλονίκης και να αναπτύξουν έξυπνες εφαρμογές web και κινητών τηλεφώνων, εστιάζοντας σε τέσσερις θεματικές ενότητες: οικονομικά, δίκτυα και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, ποιότητα ζωής και διακυβέρνηση.
Η κριτική επιτροπή, η οποία συγκροτήθηκε από στελέχη του Δήμου Θεσσαλονίκης, πανεπιστημιακούς, ερευνητές και επιχειρηματίες, αξιολόγησε τους συμμετέχοντες με βάση την ποιότητα και την ανάπτυξη της ιδέας, αλλά και τα δυνητικά της αποτελέσματα, δηλαδή τη δυνατότητα που έχει να λύσει πραγματικά προβλήματα των πολιτών. Στις τρεις πρώτες νικήτριες ομάδες απονεμήθηκαν χρηματικά βραβεία ύψους 3.000, 2.000 και 1.000 ευρώ, σε ειδική εκδήλωση στις 4 Δεκεμβρίου 2014.
Η εστίαση του διαγωνισμού έγινε σε τέσσερις θεματικές ενότητες: οικονομικά, δίκτυα και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, ποιότητα ζωής και διακυβέρνηση. Οι ομάδες αξιοποίησαν τις ιδέες των πολιτών για νέες ψηφιακές εφαρμογές που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του διαγωνισμού «Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη», όπως επίσης και τα ανοιχτά δεδομένα που διαθέτει ο Δήμος Θεσσαλονίκης.
Οι εφαρμογές που συμμετείχαν είναι οι εξής:
Ο διαγωνισμός ξεκίνησε στις 15 Νοεμβρίου 2015 διήρκησε έως τις 17 Ιανουαρίου 2016, με στόχο την ενεργοποίηση του δυναμικού της πόλης γύρω από την ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών διαδικτύου και κινητών τηλεφώνων, στον τομέα του τουρισμού.
Η διοργάνωση του διαγωνισμού αποτέλεσε συνέχεια των δύο επιτυχημένων καινοτόμων δράσεων του Δήμου Θεσσαλονίκης «Apps4Thessaloniki» και «Hackathess» και υλοποιήθηκε σε συνεργασία των Τμημάτων Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Τουρισμού και Υποστήριξης Επιχειρηματικότητας και του Κέντρου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct του Δήμου Θεσσαλονίκης με το Ελληνικό Παράρτημα του διεθνούς ιδρύματος Open Knowledge Foundation και την Ερευνητική Μονάδα URENIO του ΑΠΘ, στο πλαίσιο του στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδιασμού για την προώθηση της Ανοικτής και Συμμετοχικής Διακυβέρνησης. Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).
Το εγχείρημα στηρίχθηκε σε δύο σύγχρονες τάσεις ανάπτυξης εφαρμογών έξυπνων πόλεων (Smart Cities):
• Στον πληθοπορισμό (crowdsourcing), όπου βασική ιδέα είναι η ανάθεση μιας εργασίας, που παραδοσιακά εκτελούνταν από έναν υπάλληλο ή έναν εργολάβο, σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ή σε μία κοινότητα (πλήθος), μέσω ανοικτής πρόσκλησης και
• Στα ανοιχτά δεδομένα, στο πλαίσιο των οποίων δημόσιοι φορείς παρέχουν πρόσβαση σε δεδομένα πολιτιστικού, οικονομικού ή ερευνητικού ενδιαφέροντος, ώστε να είναι δυνατή η επαναχρησιμοποίησή τους για τη δημιουργία εφαρμογών προστιθέμενης αξίας.
Οι εφαρμογές αυτές θα προσφέρουν νέες δυνατότητες όσον αφορά στην ψηφιακή αφήγηση και στη δημιουργία νέων εμπειριών στους επισκέπτες της πόλης. Στόχος ήταν επίσης η διάθεση ανοιχτών δεδομένων από φορείς της πόλης που σχετίζονται με τον τουρισμό, ώστε αυτά να χρησιμοποιηθούν από τους δημιουργούς των εφαρμογών. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης προσκάλεσε επίσης τους πολίτες της Θεσσαλονίκης να συμβάλλουν με τις ιδέες τους για πιθανές εφαρμογές, αποτελώντας μια πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς των εφαρμογών.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, μέσω του συγκεκριμένου διαγωνισμού, βρήκε την ευκαιρία να συνεχίσει τη "συζήτηση" σχετικά με το πώς θα δημιουργηθούν νέες ανθρώπινες σχέσεις, θα διασυνδεθούν άνθρωποι και επιχειρήσεις και θα προωθηθεί περαιτέρω η ιδέα της "ευφυούς πόλης" η οποία θα είναι πιο ανταγωνιστική, βιώσιμη, προσβάσιμη και ανθρώπινη.
Οι τρεις εφαρμογές που ξεχώρισαν παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο ειδικής τελετής βράβευσης και συνοδεύτηκαν από χρηματικά έπαθλα, 3.000, 2.000 και 1.000 ευρώ αντίστοιχα. Επιπλέον, η εφαρμογή που αναδείχθηκε πρώτη, συμμετείχε σε μεγάλη αντίστοιχη διαγωνιστική διοργάνωση στο Τελ Αβίβ, στις 9 και 10 Φεβρουαρίου 2016, που αφορούσε στις start up επιχειρήσεις.
Οι εφαρμογές που συμμετείχαν είναι οι εξής: